Dr. Sonja Eisenbeiß
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Triforum (3.12, 3. Etage)
Innere Kanalstraße 15
50823 Köln
Telefon: +49 (0) 221-470 1145
Email: sonja.eisenbeissmercator.uni-koeln.de
Dr. Sonja Eisenbeiß ist seit Februar 2020 wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung Sprache und Lernen am Mercator-Institut und seit Oktober 2016 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Linguistik, Abteilung Allgemeine Sprachwissenschaft, an der Universität zu Köln. In ihrer Forschung und Lehre befasst sie sich mit der kindlichen Sprachentwicklung, der Rolle von Eltern und Geschwistern beim Spracherwerb und dem Erlernen und Verstehen von Wörtern. Weitere Schwerpunkte sind Sprachspiele sowie Methoden zur Erhebung, Archivierung und quantitativen Auswertung von Sprachdaten. Vor ihrer Tätigkeit in Köln arbeitete Sonja Eisenbeiß als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, am Max-Planck-Institut für Psycholinguistik in Nijmegen (Niederlande) und an der University of Essex (Großbritannien). Seit 2019 ist sie auch Gastdozentin an der Technischen Hochschule Köln, im Bereich Angewandte Sozialwissenschaften.
Forschung
Forschungsschwerpunkte
- kindliche Sprachentwicklung
- die Rolle von Eltern und Geschwistern beim Spracherwerb
- das Erlernen und Verstehen von Wörtern
- Sprachspiele
- Methoden zur Erhebung, Archivierung und quantitativen Auswertung von Sprachdaten
Seit 2016 Mitarbeit im Projekt Documenting child language: The Qaqet of Papua New Guinea
Akademischer und beruflicher Werdegang
seit 02/2020
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache, Abteilung Sprache und Lernen
seit 10/2016
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Linguistik, Abteilung Allgemeine Sprachwissenschaft an der Philosophischen Fakultät, Universität zu Köln
2003 – 2016
Lecturer, Department of Language and Linguistics, University of Essex (Großbritannien)
2008
Certificate in Higher Education Practice (CHEP), University of Essex, Großbritannien
2003
Promotion zum Thema "Merkmalsgesteuerter Grammatikerwerb: Eine Untersuchung zum Erwerb der Struktur und Flexion der Nominalphrase", Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
1999 – 2003
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Max-Planck-Institut für Psycholinguistik in Nijmegen (Niederlande)
1992 – 1999
Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Institut für Allgemeine Sprachwissenschaft, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
1991
Erstes Staatsexamen für das Lehramt Deutsch und Philosophie, Sekundarstufe I/II, Universität zu Köln
1989 – 1991
Studentische Hilfskraft im Institut für Allgemeine Sprachwissenschaft, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Publikationen
Listanti, A., Torregrossa, J., Eisenbeiß, S., & Bongartz, C. (2023). Home Literacy Exposure in the Heritage Language Enhances Theory-of-Mind Development: A Study on Greek-Italian Bilingual Children. BUCLD Proceedings::http://www.lingref.com/bucld/47/BUCLD47-42.pdf
Torregrossa, J., Eisenbeiß, S., & Bongartz, C. (2023). Boosting bilingual metalinguistic awareness under dual language activation: Some implications for bilingual education. Article accepted in Language Learning. https://doi.org/10.1111/lang.12552
Montero-Melis, Guillermo, Sonja Eisenbeiss, Bhuvana Narasimhan, Iraide Ibarretxe-Antuñano, Sotaro Kita, Anetta Kopecka, Friederike Lüpke, Tatiana Nikitina, Ilona Tragel, T. Florian Jaeger & Juergen Bohnemeyer. 2017. Satellite- vs. verb-framing underpredicts nonverbal motion categorization: Insights from a large language sample and simulations.Cognitive Semantics 3(1). 36-61.
Pareek, Benu, Ayesha Kidwai & Sonja Eisenbeiss. 2016. Verb Agreement in Hindi and its Acquisition.Online Proceedings of the Formal Approaches to South Asian Languages, 1 (FASAL).
Kgolo, Naledi & Sonja Eisenbeiss. 2015. The role of morphological structure in the processing of complex forms: Evidence from Setswana deverbative nouns. Language, Cognition and Neuroscience, 30(9). 1116-1133.
Eisenbeiss, Sonja. 2015. Syntax and Language Acquisition. In Tibor Kiss & Artemis Alexiadou (eds.), Syntax - theory and analysis. An international handbook, 2nd edn, 1792-1832. Berlin: Mouton de Gruyter.
Eisenbeiss, Sonja & Ingrid Sonnenstuhl. 2011. A CHAT-based annotation scheme for case and noun-phrase inflection in child language data. Essex Research Reports in Linguistics 60(3).
Eisenbeiss, Sonja & Ingrid Sonnenstuhl. 2011. Transcription conventions for the Eisenbeiss German child language corpora. Essex Research Reports in Linguistics 60(2).
Eisenbeiss, Sonja. 2011. CEGS: An elicitation tool kit for studies on case marking and its acquisition. Essex Research Reports in Linguistics 60(1).
Eisenbeiss, Sonja. 2009. Generative Approaches to Language Learning. Linguistics 47(2). 273–310.
Eisenbeiss, Sonja. 2009. Contrast is the name of the game: Contrast-based semi-structured elicitation techniques for studies on children’s language acquisition. Essex Research Reports in Linguistics 57(7).
Narasimhan, Bhuvana, Sonja Eisenbeiss & Penelope Brown. 2007. ‘‘Two's company, more is a crowd”: the linguistic encoding of multiple-participant events. Linguistics 45(3). 383-392. (Special Issue, edited together with Bhuvana Narasimhan and Penelope Brown)
Eisenbeiss, Sonja. 2007. The lexical learning hypothesis. Essex Research Reports in Linguistics 54. 1-4.
Bohnemeyer, Jürgen, Sonja Eisenbeiss & Bhuvana Narasimhan. 2006. Ways to go: Methodological considerations in Whorfian studies on motion events. Essex Research Reports in Linguistics 50. 1-20.
Eisenbeiss, Sonja, Susanne Bartke & Harald Clahsen. 2005/2006. Structural and lexical case in child German: Evidence from language-impaired and typically-developing children. Language Acquisition 13. 3-32.
Penke, Martina, Ulrike Janssen & Sonja Eisenbeiss. 2004. Psycholinguistic evidence for the underspecification of morphosyntactic features. Brain and Language 90. 423-433.
Clahsen, Harald, Sonja Eisenbeiss, Meike Hadler & Ingrid Sonnenstuhl. 2001. The mental representation of inflected words: An experimental study of adjectives and verbs in German. Language 77. 510-543.
Bowerman, Melissa, Penny Brown, Sonja Eisenbeiss, Bhuvana Narasimhan & Dan Slobin. 2004. “Putting things in places”: Effekte linguistischer Typologie auf die Sprachentwicklung. In Gottfried Plehn (ed.), Max-Planck-Gesellschaft Jahrbuch 2004. Göttingen: Vandenhoeck and Ruprecht.
Eisenbeiss, Sonja. 2003. Merkmalsgesteuerter Grammatikerwerb. Eine Untersuchung zum Erwerb der Struktur und Flexion der Nominalphrase. Doktorarbeit, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.
Clahsen, Harald, Ingrid Sonnenstuhl, Meike Hadler & Sonja Eisenbeiss. 2001. Morphological paradigms in language processing and language disorders. Transactions of the Philological Society 99(2). 247-278.
Sonnenstuhl, Ingrid, Sonja Eisenbeiss & Harald Clahsen. 1999. Morphological priming in the German mental lexicon. Cognition 72. 203-236.
Clahsen, Harald, Sonja Eisenbeiss & Ingrid Sonnenstuhl-Henning. 1997. Morphological structure and the processing of inflected words. Theoretical Linguistics 23(3). 201-249.
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Slobin, Dan, Melissa Bowerman, Penelope Brown, Sonja Eisenbeiss & Bhuvana Narasimhan. 2011.Putting things in places: Developmental consequences of linguistic typology. In Jürgen Bohnemeyer & Eric Pederson (eds.), Event representation in language and cognition, 134-165. Cambridge: Cambridge University Press.
Eisenbeiss, Sonja. 2011. Lexical learning hypothesis. In Patrick Hogan (ed.), The Cambridge Encyclopedia of the Language Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
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Eisenbeiss, Sonja, Ayumi Matsuo & Ingrid Sonnenstuhl. 2009. Learning to encode possession. In William McGregor (ed.), The expression of possession, 143-211. Berlin: deGruyter.
Eisenbeiss, Sonja, Bhuvana Narasimhan & Maria Voeikova. 2008. The acquisition of case. In Andrej Malchukov & Andrew Spencer (eds.), The Oxford Handbook of Case, 369-383. Oxford: Oxford University Press.
Bowerman, Melissa, Penelope Brown, Sonja Eisenbeiss, Bhuvana Narasimhan & Dan Slobin. 2003. The crosslinguistic encoding of goal-directed motion in child-caregiver discourse. Online Proceedings of the Child Language Research Forum 2002, Stanford University.
Clahsen, Harald, Peter Prüfert, Sonja Eisenbeiss & Joana Cholin. 2002. Strong stems in the German mental lexicon: Evidence from child language acquisition and adult processing. In Ingrid Kaufmann & Barbara Stiebels (eds.), More than Words. A Festschrift for Dieter Wunderlich, 91-112. Berlin: Akadamie Verlag.
Eisenbeiss, Sonja. 2000. The acquisition of the DP in German. In Luigi Rizzi & Marc-Ariel Friedemann (eds.), Acquisition of syntax. Issues in developmental linguistic, 27-62. Harlow, UK: Longman.
Eisenbeiss, Sonja, Harald Clahsen & Martina Penke. 1996. Lexical learning in early syntactic development. In Harald Clahsen (ed.), Generative perspectives on language acquisition: Empirical findings, theoretical considerations and crosslinguistic comparisons, 129-159. Amsterdam: John Benjamins.
Clahsen, Harald, Sonja Eisenbeiss & Anne Vainikka. 1994. The seeds of structure: A syntactic analysis of the acquisition of case marking. In Teun Hoekstra & Bonnie D. Schwartz (eds.), Language acquisition studies in generative grammar, 85-118. Amsterdam: John Benjamins.
Eisenbeiss, Sonja. 1994. Kasus und Wortstellungsvariation im deutschen Mittelfeld. Theoretische Überlegungen und Untersuchungen zum Erstspracherwerb. In Brigitta Haftka (ed.), Was determiniert Wortstellungsvariation? Studien zu einem Interaktionsfeld von Grammatik, Pragmatik und Sprachtypologie, 277-298. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Eisenbeiss, S. 1994. Auxiliaries and the acquisition of the passive. In Eve V. Clark (ed.), The Proceedings of the 25th Annual Child Language Research Forum, 235-242. Stanford: CSLI.
Eisenbeiss, Sonja. 1994. Elizitation von Nominalphrasen und Kasusmarkierungen. In Sonja Eisenbeiss, Susanne Bartke, Helga Weyerts & Harald Clahsen (eds.), Elizitationsverfahren in der Spracherwerbsforschung: Nominalphrasen, Kasus, Plural, Partizipien. Theorie des Lexikons. Arbeitspapiere des SFB 282, 57, 1-38.